Toti am auzit de Xenon si multi ne-am intrebat la un moment dat, care sunt avantajele si dezavantajele acestuia. Intr-un articol anterior am facut o comparatie intre Xenon si LED pentru a evidentia punctele tari si slabe ale fiecaruia, iar ceea ce am spus, si repetam, este ca alegerea Kit-urilor Xenon sau a Kit-urilor LED difera in functie de masina, cat si de preferintele fiecaruia.

Daca ti-ar placea sa iti pui pe masina un kit Xenon, insa nu stii ce sa alegi, esti unde trebuie. In continuare vom prezenta utilitatea Xenonului, cat si componentele unui astfel de kit si vom detalia lucrurile pe care trebuie sa le urmaresti atunci cand iti doresti sa achizitionezi un Kit de Xenon.

In primul rand, Xenonul consuma mult mai putin decat becul cu halogen si are o durata de viata mai mare, de aproximativ 25000 de ore, iar soferii le monteaza pe masinile lor, deoarece sunt mult mai accesibile decat alte kit-uri si ai posibilitatea de a alege o alta temperatura de culoare fata de cea clasica a halogenului. De exemplu, daca vrei lumini albastre, poti sa montezi un Kit de Xenon de o nuanta cu numar mai mare –vom vorbi imediat si despre culori.

In al doilea rand, inainte de a achizitiona un astfel de kit, trebuie sa te asiguri ca se potriveste masinii tale. Un kit de Xenon contine becurile de Xenon (x2), balasturile (x2) si prinderile, iar in cazul becurilor D2S, adapoarele (x2) acestora sunt si ele incluse.

Astfel ca, becurile de Xenon au tipuri de prindere diferit, in functie de soclul masinii. Daca nu stii ce soclu ai pe masina, poti verifica AICI. Aceasta este o aplicatie de la Osram care te ajuta sa iti identifici aproape toate tipurile de bec de pe masina.

Culoarea becurilor este redata de temperatura, iar Xenonul are o temperatura mai rece. Nuantele pe care noi le comercializam sunt: 3000k, 4300k, 5000k, 6000k, 8000k, 10000k, 12000k. Cu cat numarul este mai mare, cu atat mai mult se trece de la galben (culoarea clasica a halogenului) la albastru-mov. Nuanta 4300k este cea mai buna pe timp de ploaie, deoarece vizibilitatea creste considerabil.

Becul de Xenon se aprinde doar prin conectare la balast.

Acestea fiind spuse, trecem la al doilea component al unui kit de Xenon –balastul.

Balasturile sau droserele sunt cele care ofera putere becurilor de Xenon. Fara balasturi, ele nu se aprind. Pentru a alege balastul potrivit masinii tale, trebuie sa stii daca masina ta are senzor de bec ars, adica, daca primesti eroare atunci cand ai un bec ars. La modelele mai vechi este foarte probabil ca senzorul de bec ars sa nu existe, insa trebuie verificat.

Daca masina ta nu are senzor de bec ars, este usor. Poti achizitiona orice kit de Xenon fara probleme. Eroarea apare din cauza consumului mult mai mic al Xenonului fata de halogen, iar sistemul identifica becul respectiv ca fiind ars.

Daca masina ta are senzor de bec ars, atunci trebuie sa achizitionezi un kit cu Can-Bus. Acesta ascunde eroarea si nu te mai deranjeaza de fiecare data cand pornesti masina.

Pentru becurile D1S, exista un balast special pentru acest tip de soclu. Pentru ca in cazul becurilor D2S exista adaptoarele incluse in kit, la becurile D1S, balastul este cel care se schimba pentru ca trebuie sa aiba mufele care sa se conecteze la acest tip de bec. Cat despre eroarea de bec ars, ramane valabil ce am scris mai sus, pentru orice tip de bec.

Exista si balasturi cu aprindere rapida -Fast Bright de la Cartech, spre exemplu, care permit becului sa se aprinda mult mai repede decat in cazul balasturilor standard. Alegerea acestuia este legata de preferintele soferului, cat si de calitate, deoarece lumina este mult mai stabila, iar becurile se ard mult mai greu.

Puterea kit-ului este si ea importanta. Noi comercializam doar variantele de 35W si de 55W, dar exista si variante de putere mai mari, insa, in Romania, investitia nu merita, deoarece o putere mai mare de 55W distruge instalatia masinii, iar pentru a fi adaptata, necesita cheltuieli mari.

Important este ca si balastul si becul sa aiba aceeasi putere. Daca spre exemplu, ai balastul de 55W si becul de 35W, exista posibilitatea ca becul sa se arda mult mai repede, deoarece primeste mai multe putere. Daca situatia este invers, becul nu este folosit la capacitate maxima, ci primeste doar 35W in loc de 55W.

Speram ca ti-am raspuns la toate intrebarile pe care le aveai legate de Xenon, iar daca nu, te asteptam sa ne intrebi oricand. Acum ca ai aflat cum sta treaba cu Xenonul, tu ce Kit de Xenon ti-ai alege?